נחשפנו לאחרונה לשני מקרים של יבואנים אשר ביטחו את משלוחי היבוא שלהם במסגרת פוליסה פתוחה ( Open policy ). באותם שני המקרים לא דיווחו היבואנים לחברת הביטוח על כל משלוחי יבוא עליהם היו אמורים לדווח, זאת מכמה סיבות. באחד המקרים הרכישה של חלק מהמטענים נעשתה בתנאי CIF וביטוח המטען נעשה ע"י הספק בחו"ל. במקרים אחרים חלק מהמשלוחים לא דווחו עקב רשלנות של היבואן. כשנתבעה חברת הביטוח לשפותם עקב נזק שנגרם למשלוחים אחרים שכן דווחו על ידי אותם היבואנים, סירבה חברת הביטוח לעשות כן. לטענת חברת הביטוח, לא עמדו אותם יבואנים במחויבותם כלפי חברת הביטוח במסגרת הפוליסה הפתוחה, בזאת שלא דיווחו על כל המשלוחים עליהם היו מחויבים לדווח. Floating Policy. בבואנו לבטח מטען בסחר בינלאומי, פתוחה בפנינו האפשרות לבטחו במסגרת פוליסה ספציפית לאותו המשלוח, או במסגרת פוליסה פתוחה. במסגרת הפוליסה הפתוחה נקבעים מראש בין המבטח והמבוטח כללי הפוליסה ,שיעור הפרמיה המשולמת ושאר עקרונות הפוליסה. לכן הפוליסה הפתוחה מתאימה למבטחים אשר עוסקים בסחר בינלאומי באופן שוטף וקבוע ולא על בסיס חד פעמי. על המבוטח למלא תעודת ביטוח בגין כל משלוח ומשלוח , שבה יפורטו כל פרטי המשלוח : כמות, סכום, שם האוניה וכו'. ההתחשבנות בין המבוטח לחברת הביטוח נעשית אחת לתקופה על בסיס אותן תעודות ביטוח שמולאו. אין מחובתו של מבוטח לבטח את כל משלוחי היבוא או היצוא שלו תחת אותה פוליסה. יכול יבואן של כלי בית להחליט, כי במסגרת הפוליסה הפתוחה יבטח את כל משלוחי מוצרי הזכוכית והחרסינה, אולם את כלי הבישול, למשל, יבטח במסגרת פוליסה אחרת, או לא יבטח כלל. יכול יבואן רהיטים להתחייב, כי יבטח במסגרת הפוליסה הפתוחה את כל משלוחי מערכות הישיבה, אולם את יבוא השולחנות יבטח במסגרת פוליסה אחרת, או לא יבטח כלל. יתרונות רבים צומחים למבוטח מהשימוש בפוליסה פתוחה. שכח המבוטח להצהיר על משלוח, או שבתעודת הביטוח נכללו פרטים שגויים, או נשכחו פרטים מסוימים בתום לב, הרי שטעויות כאלה ניתנות לתיקון, אולם בלבד שנעשו בתום לב. יחד עם זאת אל לו למבוטח לשכוח כי מחויבותו העיקרית במסגרת הפוליסה, הנה להצהיר על כל המשלוחים אותם התחייב לבטח במסגרת הפוליסה. אי מתן הודעה לחברת הביטוח , על משלוח מסוים שהיה אמור להיות מבוטח במסגרת הפוליסה, משחרר את חברת הביטוח מכל אחריות וממחויבות לשפות את המבוטח במקרה ואחד המשלוחים יינזק. במקרים של שני היבואנים שתוארו לעיל הם לא הצליחו להוכיח תום לב , ולכן לא שופו ע"י חברת הביטוח. חשוב אפוא לשוב ולהדגיש , כי דיווח על כל המשלוחים הרלוונטיים מהווה תנאי יסודי לתקפותה של הפוליסה. יש לשים לב, להקפיד ולדווח לחברת הביטוח על כל משלוחי היבוא אשר אמורים להיות מבוטחים במסגרת הפוליסה הפתוחה, וזאת כפי שהוגדר עם הנפקת הפוליסה. גם במקרים חריגים, כמו המקרים שלעיל, (שבהם הרכישה נעשתה בתנאי CIF והמשלוחים בוטחו ע"י הספק בחו"ל) יש לדווח לחברת הביטוח על משלוחים אלה, ולהגיע עמה להסכמה מראש על אי תשלום פרמיית הביטוח בגין המשלוחים הללו. כתב וערך - חיים פרי מומחה לסחר בינלאומי, יועץלחברות בנושאי חיסכון בעלויות היצוא והייבוא. perry@multisphera.com
מומחה לסחר בינלאומי.
משמש כיועץ לחברות בנושאי ייבוא ייצוא וחסכון בעלויות הליכי הייבוא וייצוא.
perry@multisphera.com
http://www.multisphera.com